Camna Nak Kawal Diri Bila Marah Ni...???


Hai, all.. Selamat petang dan salam 1Malaysia. Okay, tajuk kita hari ini, Macam Mana Nak Kawal Diri Masa Marah / Kawal Rasa Marah .

Ni aku bagi pendapat je tau. Entah berguna entah tidak. Ah, takpalah.. Aku nak meluahkan pendapat je. Tak kisahlah...

                          


1. Kalau korang tengah bercakap dengan orang marah dan pada masa yang sama korang pun marah, korang diam je dulu.. Biar dia luahkan apa yang terbuku dihati. Tapi, korang janganlah melenting tak tentu pasal pulak.. Cuba tenangkan diri. Jangan biarkan perasaan marah itu menguasai diri hingga menerbitkan rasa benci dan dendam. Jangan, ek.

2. Korang tengah marah, ya? Hah, cuba tarik nafas dalam-dalam, hembooss.. Tarik lagi, hemboss dan buatlah berapa kali yang korang sukalah. Hingga hilang sedikit rasa marah tu..

3. Kalau korang tengah online sekarang ni, hah.. mari bukak YouTube. search je lagu-lagu nasyid ataupun zikir. Atau, bukak je lagu-lagu yang korang suka.. Lagu slow gitu... Then, hayatilah lagu-lagu itu tadi... Amacam, boleh?

4. Tak pun, ambik kertas dan pen, contenglah apa-apa saja yang korang nak... Luahkan segala yang ada di hati dan fikiran yang membuatkan korang marahh.. Aaa, kalau nak nangis, nangislah sepuas-puasnya.. mana tau boleh rasa lega?

Okeylah.. Ini sajalah yang dapat aku berikan.. Kalau korang nak guna, silakan.. Tiada bantahan dan tiada paksaan.. :)

0 Sweet Strawberries: